VPRA Journaal # 18 – 2019
02 mei 2019
In deze uitgave:
  • Voorlopig laatste VPRA Journaal?!
  • Hoe zorg je ervoor dat jouw communicatiebaan geen ‘bullshit-baan’ wordt?
  • Drie klanten Newslab wonnen een gouden Esprix
  • Shell-campagne belicht verkeerde dingen
  • Hoe kom je als bedrijf aan goede reputatie?
  • Van Luyken sluit zich aan als Partner van het Centrum Strategische Communicatie
  • New Bizzz
Voorlopig laatste VPRA Journaal?!

De leden van de VPRA werden vorige week al op de hoogte gesteld, deze week zocht het bestuur de vakpers. Dus kan Journaal niet achterblijven.

Het ligt aan ons, de leden. We hebben er geen zin meer in, we hebben het te druk of welke reden men ook maar wil bedenken om niet meer naar VPRA bijeenkomsten te gaan of zich niet beschikbaar te stellen voor een functie in een commissie.
De afgelopen tijd – en dan spreken eerder in jaren dan in maanden – maakt het bestuur zich zorgen over het animo onder de leden. Animo om deel te nemen aan activiteiten, animo om in commissies en/of het bestuur mee te draaien. Animo om lid te worden en animo om lid te blijven.
Op de laatste ALV van eind maart waren vijf van de 56 leden aanwezig. Dat is te weinig om gefundeerde beslissingen te nemen en het bestuur te steunen. Ik durf het zelfs minachting voor het bestuur te noemen, zij zitten er immers (ook) voor u. Ook zij hebben het druk.
Zelf doe ik -met plezier overigens- al sinds de oprichting van de VPRA (nieuwe stijl) in 1997 de redactie van VPRA Journaal. Dat is dus 22 jaar! Het is niet een bestuur gelukt om leden te interesseren in de redactie zitting te nemen. Redactieleden met kennis van sociale media werden er gezocht.
En daarom heeft het bestuur van de VPRA besloten om alle activiteiten voorlopig maar eens in de koelkast te zetten. Op ijs, zo gezegd.
Het bestuur acht nu het moment aangebroken om met elkaar de situatie in alle realiteit onder ogen te zien. De huidige VPRA, onder leiding van het huidige bestuur, is niet toekomstbestendig. En als je doet wat je doet, krijg je wat je krijgt. Uit een viertal scenario’s voor de nabije toekomst, koos het bestuur bewust voor het koelkast-scenario.
“Laten we maar eens zien wat het met onze branche doet als we bewust een even helemaal niks doen. Geen nieuwe Certificeringen, geen hertoetsingen, geen adviezen aan aanbestedende diensten over de inrichting van nieuwe aanbestedingen, geen nieuwe samenwerkingen met partners/toeleveranciers, met opleiders. Geen initiatieven voor samenwerking met VEA, Logeion; even geen scenario’s uitwerken. We stoppen met de coördinatie van opleidingen met CORDES en de VEA. We cancellen de uitgezette activiteiten; er komt voorlopig geen VPRA Journaal meer. De site blijft in de lucht, maar krijgt geen onderhoud. De werkzaamheden die secretariaatsbureau MOS voor ons verzorgt, zullen tot het minimale worden teruggedraaid”, schreef het bestuur.
En nu? Wel, nu is het woord aan de leden. Die kunnen natuurlijk wachten tot oktober, maar ze zouden nu hun schouders eens onder hun eigen brancheclub kunnen zetten. Want het is precies als voorzitter Huib Bannier het zei: “Ons vak communicatieadvies verdient een zelfstandige positie.”
Hij kan dat overigens niet alleen. Ook niet men die collega’s die nu in het bestuur en commissies zitten en zelfs niet met iemand die al 22 jaar iedere week VPRA Journaal maakt. Daar heeft hij uw hulp bij nodig!
Frank Lether

Voor eventuele vragen is voorzitter Huib Bannier bereikbaar via huib.bannier@vanhulzencommunicatie.nl of Journaal zelf via journaal@vpra.nl

Hoe zorg je ervoor dat jouw communicatiebaan geen ‘bullshit-baan’ wordt?

Een aantal weken geleden zag ik de Tegenlicht-documentaire ‘Mijn bullshitbaan’. In deze aflevering wordt verteld dat meer dan 20% van de werkende mensen in het Westen het idee heeft dat wat ze doen helemaal geen zin heeft.

Lees hier verder » »
Drie klanten Newslab wonnen een gouden Esprix

Goud in de categorie Retail, retail & ecommerce: Jumbo – Van regionale speler naar dé nationale familie supermarkt, carnavalvrij van Bavaria en thelockdown van ABN AMRO.

Lees hier verder » »
Shell-campagne belicht verkeerde dingen

Shell laat zijn klanten 1 cent extra per liter benzine betalen om elders bomen te planten. Hoe geloofwaardig is dat voor het grootste fossiele bedrijf ter wereld dat vorig jaar 5,4 miljard winst maakte en in Nederland geen belasting betaalt?
Oud-lid Jos Govaart van Coopr denkt er in Frank.News het zijne van.

Lees hier verder » »
Hoe kom je als bedrijf aan goede reputatie?

Nu de banen voor het oprapen liggen, wordt het voor bedrijven steeds belangrijker om een goede reputatie te hebben. Want talentvolle medewerkers kunnen kiezen waar zij graag willen werken. Maar hoe kom je nou aan een goede reputatie, en wat levert het je op?

Lees hier verder » »
Van Luyken sluit zich aan als Partner van het Centrum Strategische Communicatie

VPRA-lid Communicatiebureau Van Luyken is Partner van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) geworden. Het CSC is een niet-fysiek platform van Logeion dat de verbinding tussen communicatiewetenschap en -praktijk aanjaagt.

Lees hier verder » »
New Bizzz

In maart en april hebben de collega’s van Wisse Kommunikatie twee mooie namen aan haar tech-klantportfolio mogen toevoegen: NGINX en BitSight.
Voor beide Amerikaanse tech-bedrijven gaat het bureau in de komende maanden werken aan de naamsbekendheid en zichtbaarheid in de Nederlandse markt.

Lees hier verder » »
Secretariaat VPRA:
Postbus 1058 | 3860 BB Nijkerk | 033 247 34 90 | secretariaat@vpra.nl | www.vpra.nl

Redactie VPRA Journaal:
journaal@vpra.nl