« Terug naar het overzicht

VPRA Nieuws 29-04-2014

Creatieve brainwash voor leden VPRA

Jeroen van der Weide van Tasman Innoveert, triggerde afgelopen donderdag het creatief brein van de leden van de VPRA. Van der Weide gaf tijdens de workshop ‘creatief denken’ praktische tips en tricks voor het ‘out of the box’ denken. Als kersvers lid van de brancheorganisatie voor public relations- en communicatieadviesbureaus, onderging ook ik deze creatieve brainwash.

Volgens Van der Weide zijn nieuwsgierigheid, inspiratie en het onderzoeken van de grenzen van je persoonlijke comfortzone dé succesfactoren voor creatieve ideeën. “Creatief denken is de kunst van het doorbreken van patronen, gewoontes en zekerheden. Om creatief te kunnen denken, moet je op zoek gaan naar het onbekende en daarbij afstappen van alle al eerder bewandelde paden. Het creatief brein heeft nu eenmaal een hekel aan sleur”, aldus Van der Weide.

Tijdens deze interactieve workshop leerde ik over praktische brainstormtips en over de do’s en don’ts van het creatief denken. Zo leerde ik dat uitstel van een oordeel niet hetzelfde is als afstel. Door uitstel, geef je een idee juist een kans. Ook kreeg ik mee niet te stoppen bij een redelijke oplossing. Volgens Van der Weide liggen immers pas ver voorbij logica, de origineelste invalshoeken.

Dan nog een laatste ‘tip to go’. Wist jij dat uit onderzoek blijkt dat spontane creativiteit het vaakst ontstaat op momenten dat je brein rust heeft? Onder de douche of in bed gedijt creativiteit bijvoorbeeld stukken beter dan tijdens kantooruren. Blijf daarom gerust eens een uurtje langer in bed liggen. Is significant bewezen, stukken productiever!   

[sharethis]

Activiteiten

  • 01-11-2017

    Train je adviesvaardigheden (20 september, 11 oktober en 1 november) - volgeboekt!

    Lees meer