« Terug naar het overzicht

VPRA Nieuws 21-11-2012

Maak van PR geen karikatuur

Toch zijn er heel veel pr-bureaus die echt serieuzer omgaan met hun vak. In het artikel wordt voorbijgegaan aan het feit dat de wereld van public relations en communicatieadviesbureaus volwassen is. Adviesbureaus die organisaties helpen met de externe communicatie, met hun reputatiemanagement. Die begrijpen wat journalisten willen als ze op zoek zijn naar informatie. Die journalisten snel helpen om in contact te komen met de juiste personen. Die journalisten snel helpen met relevant nieuws en hen helpen trends en ontwikkelingen te duiden. Die in geval van een crisis begrijpen dat een journalist snel wil worden geholpen, etc, etc. Dan zijn pr-adviseurs soms toch best handig, voor de opdrachtgever en voor de journalistiek. Alleen: waarom heeft de journalistiek zoveel moeite om dat toe te geven?

Natuurlijk, de media bepalen zelf of ze het nieuws dat ze wordt aangereikt accepteren en plaatsen. Gelukkig maar dat journalisten hun rol van waakhond van de maatschappij nog steeds serieus nemen en dat ze de gebeurtenissen kritisch bekijken. Hier geen Oost-Europese toestanden, goddank. Maar om de pr-wereld zo weg te schrijven, dat gaat te ver. Hoe amusant het artikel voor buitenstaanders ook leek. Want laten we eerlijk zijn: hoeveel van de artikelen die afgelopen zaterdag in de krant stonden zijn tot stand gekomen dankzij de goede samenwerking met pr-adviseurs cq woordvoerders bij organisaties? 

Het zou Gualthérie van Weezel en Keuning sieren als ze de volgende keer het juiste, evenwichtige beeld schetsen van de sector.

David Gribnau, voorzitter VPRA, de brancheorganisatie voor public relations en communicatieadviesbureaus.

Over VPRA
De VPRA is de brancheorganisatie voor Public Relations en Communicatieadviesbureaus. De VPRA behartigt de belangen van de leden en bevordert een professionele vakuitoefening, zowel qua inhoud als qua bedrijfsvoering. Hierbij vormt ze een platform voor ontmoeting en ontwikkeling van de aangesloten bureaus, respectievelijk hun directies en medewerkers. De VPRA is opgericht in 1997 en voortgekomen uit de voormalige VPRA (Vereniging van Public Relations Adviesbureaus) en de NPRC (Nederlandse Vereniging van Public Relations Consultants).

[sharethis]

Activiteiten