« Terug naar het overzicht

VPRA Nieuws 03-11-2016

Terugblik workshop onderscheidend pitchen

Op 20 oktober vond in het prachtige Frame Offices kantoorgebouw aan de Coolsingel in Rotterdam de workshop ‘onderscheidend pitchen’ plaats. VPRA-lid Bijl PR is hier gehuisvest en ook de gastheer voor deze middag.

Vic Diederen van STORM Tekst & Training gaf een speciaal voor de VPRA ontwikkelde workshop, waarin hij de principes van een onderscheidende pitch over het voetlicht bracht. Die staat of valt nog steeds met een goede basis, niet met de details. Daarbij was er voldoende ruimte voor interactie tussen de aanwezigen en werden er ook veel praktijkervaringen gedeeld. 

Vic Diederen, ervaren trainer en strategisch adviseur, behandelde de volgende elementen:

  • Overtuigingskracht en uitstraling
  • Zenden en ontvangen
  • Leertypen als leidraad
  • M/V
  • Delen is … het nieuwe weggeven!
  • Pas op: storytelling!
  • Hoe ben/pitch ik nog onderscheidend?

Hoewel PR professionals vaak gefocust zijn op de inhoud, blijkt het bij een pitch bijna niet om inhoud te gaan. Helaas is dit toch een veelvoorkomende valkuil voor bureaus. Vic vertelde de aanwezigen dat het slechts voor 7% om de inhoud draait. Wat een pitch echt onderscheidend maakt zijn andere factoren, zoals stem en lichaamstaal.

Vic gaf tips; PR professionals zouden zich nog veel beter kunnen voorbereiden op een pitch, door van te voren bijvoorbeeld goed in kaart te brengen voor wie de pitch wordt gehouden. Bijvoorbeeld welke type mens(en) heb je voor je? En misschien is het beter om een vrouwelijke of een mannelijke collega te laten pitchen als daar bijvoorbeeld betere raakvlakken zijn. Ook wat betreft de presentatie zijn er meters te maken. Ten opzichte van de inhoud krijgt de presentatie toch vaak minder aandacht (vaak ook last-minute). Daarnaast kan met creativiteit hier nog veel worden bereikt.

Na het theoretische gedeelte vertelde VPRA-lid Ruud Bijl van Bijl PR over zijn ervaringen op pitch-gebied in het algemeen en als winnaar van de Dutch PR Awards 2015. Hij boeide de aanwezigen met mooie praktijkverhalen. Ook hier was veel interactie mogelijk.

Bijl PR zorgde na afloop van de sessie voor een borrel, zodat we nog konden napraten over de workshop. “Er zijn zeker nieuwe inzichten verkregen die handig zijn voor het pitchen, met name het feit dat het om veel meer andere factoren gaat dan over de inhoud”, aldus Marjolein Tijdink, lid van de VPRA-evenementencommissie en werkzaam bij Wisse Kommunikatie.

[sharethis]

Activiteiten

  • 01-11-2017

    Train je adviesvaardigheden (20 september, 11 oktober en 1 november) - volgeboekt!

    Lees meer