« Terug naar het overzicht

VPRA Nieuws 22-04-2016

Verslag workshop Conceptontwikkeling – Focus. Fly. Flow

Workshop Conceptontwikkeling – Focus. Fly. Flow

In een voormalig meisjesschool in hartje Rotterdam vond op 19 april de workshop Conceptontwikkeling plaats. Deze workshop werd gegeven door Lisa van Noorden. Lisa is trainer, creative director en kunstenaar. Ze heeft meer dan 10 jaar ervaring als docent. Zij coacht organisaties naar innovatie op het gebied van design visie, design strategie, creatieve communicatie en werkwijze binnen het team.

Conceptontwikkeling is creativiteit strategisch inzetten voor zakelijke doeleinden. Het versterkt je corporate communicatie. Marketeers willen vooral tools om marketingcampagnes te ontwikkelen die relevant zijn voor hun doelgroep. Communicatiespecialisten willen vooral skills ontwikkelen waarmee ze een merk sterk kunnen neerzetten.

Tijdens deze avond heeft Lisa ons aan de hand van de Focus, Fly, Flow methode de verschillende stappen doorgenomen voor een conceptontwikkeling.

De basis van de Focus, Fly, Flow methode bestaat uit:

Focus

  1. Focus op aanleiding: Een aanleiding kan een brief van een klant zijn of een maatschappelijke ontwikkeling. Analyseer de aanleiding. Aan de hand daarvan vorm je je visie. Die visie is een belangrijk onderdeel van je concept.
  2. Focus op je visie: Je visie geeft weer hoe je over iets denkt en geeft je een blik op de toekomst. Een paar regels is vaak genoeg.
  3. Focus op doelgroep: Wie is je doelgroep. Hiervoor maak je een doelgroepanalyse waaruit je vijf kernwoorden haalt die belangrijk zijn in je concept.
  4. Focus op inspiratie: Inspireer jezelf. Dit kan je doen door het luisteren naar muziek, het kijken van een film of het maken van een lange wandeling.

Fly

  1. Ga creatief denken: Pas denktools toe om meer ideeën te generen. Lisa presenteerde een methode die voor de meeste van ons nog onbekend was, de SIT-methode (Systematic Inventive Thinking).
  2. Pas tricks toe: Kies een aantal ideeën om te onderzoeken. Pas deze tricks toe. Tricks die bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden, zijn het gebruiken van een omkering of iets letterlijk nemen.
  3. Hier is je concept: Als het goed is kun je nu je concept in een paar zinnen verwoorden. Je weet welke verhalen je wilt vertellen en je concept is gebaseerd op een stevige visie.
  4. Middelen en media: Bedenk welke middelen en media het beste bij je concept passen. Een goede tip van Lisa is om zo laat mogelijk pas te gaan bedenken welke middelen je gaat inzetten. Vaak wordt dit er in het proces al veel eerder bijgehaald.

Flow

  1. Cherry picking: Toets je concepten op hun potentie. Kijk naar dingen zoals haalbaarheid, kosten, potentie en gevoel.
  2. Storytelling concepten: Verhalende concepten in crossmedia.
  3. Alternatieve concepten: Alternatieve concepten in transmedia.
  4. Uitrollen: Zet stappen om je concept uit te rollen.

 

Tijdens de workshop werden we door Lisa aan het werk gezet om aan de hand van de SIT-methode een nieuw product te bedenken aan de hand van een reuzenrad. Dat leverde een paar leuke/enge nieuwe attracties op.

Natuurlijk is een avond te kort om ons aan het werk te zetten met alle stappen. Lisa gaf aan het begin van de avond al aan dat de cursus conceptontwikkeling uit vier dagen bestaat en daarom alle stappen kort zal beschrijven. Toch hebben we een goed beeld kunnen krijgen van hoe je een goed concept kunt ontwikkelen aan de hand van Focus, Fly, Flow. Verschillende deelnemers gaven aan dat hun brainstormsessies op werk effectiever moeten worden. Grootste struikelblok blijft, ook bij deze methode, de relatief korte tijd die we als bureaus hebben om met een goed concept te komen.

Lisa had na afloop voor een borrel gezorgd zodat we nog wat konden napraten over de workshop. “Er zijn zeker bepaalde elementen die voor ons handig kunnen zijn bij het ontwikkelen van een concept, met name de SIT-methode vond ik interessant. Of we in de praktijk ook alle stappen zullen doorlopen zal moeten blijken”, aldus Joyce van Veen, lid van de VPRA-evenementencommissie en werkzaam bij MCS PR.

[sharethis]

Activiteiten