« Terug naar het overzicht

VPRA Nieuws 09-02-2016

PR- en communicatiebureaus omarmen VPRA kwaliteitskeurmerk

Arnhem, 9 februari – De helft van de leden van de VPRA brancheorganisatie voor Public Relations en communicatie-adviesbureaus is nu ‘VPRA Certified’. Dit keurmerk staat voor een communicatieadviesbureau met een goede bedrijfsvoering. Meer dan 30 bureaus zijn nu gecertificeerd. Dat is een verdubbeling van het aantal dat begin 2015 een ‘VPRA Certified’ keurmerk had.

Objectieve waarborging
“Uiteraard ben ik erg blij met het feit dat in een relatief korte tijd nu de helft van onze leden ‘VPRA Certified’ zijn. Dit is goed voor zowel de branche als onze bureaus, maar vooral voor de klanten waarmee we zakendoen. De kwaliteit van onze branche wordt hiermee op een objectieve manier gewaarborgd. We zijn hard op weg om die waarborg te geven voor al onze leden. Organisaties die een beroep doen op een gecertificeerd PR-bureau kunnen ervan op aan dat ze zakendoen met een bureau met een gedegen bedrijfsvoering en ervaren PR-professionals en een bureau dat is voorbereid op de uitdagingen in ons vak,” vertelt Wim Broekman, voorzitter van de VPRA.

“De VPRA-certificering geeft onze klanten een bevestiging dat ze gekozen hebben voor een goed bureau. Bij pitches en aanbestedingen merken we dat het keurmerk de potentiële klant vertrouwen geeft. Het vergroot onze kansen in de markt. Bovendien leerde het certificeringsproces ons dat we met een goed meetsysteem voor klanttevredenheid de relatie met onze klanten konden verdiepen.“ zegt Rinske Brand van BRAND communicatie, één van de onlangs gecertificeerde PR-bureaus.

Toetsingscriteria
De communicatieadviesbureaus die zich hebben aangemeld voor het behalen van het ‘VPRA Certified’ keurmerk worden getoetst op hun bedrijfsvoering op basis van een aantal heldere criteria. Zo beoordeelt de Commissie VPRA Certificering de effectiviteit van de financiële administratiesystemen, procedures voor kwaliteitsbewaking en goede advisering. Verder toetst de Commissie de manier van projectevaluaties en in hoeverre het communicatieadviesbureau investeert in klanttevredenheid en loopbaanontwikkeling van de medewerkers. Het certificeringsproces duurt doorgaans twee tot zes maanden en wordt geleid door twee ervaren bureaudirecteuren. Volgens de gecertificeerde bureaus  is de audit veelal ook een aanleiding om huidige bedrijfsprocessen verder aan te scherpen.

[sharethis]

Activiteiten