Stemmen kan niet meer

Alle deelnemers dank!

De uitslag volgt 2 juli 2015.

Totaal aantal uitgebrachte stemmen: 5400

De kandidaten

Koffiehuis Amsterdam

Aantal stemmen: 1555

“Geef 1/100.000-ste van je huis voor een thuis”

Meer informatie

Matchpoint: Change Lab

Aantal stemmen: 1322

Jong talent in actie voor sociale innovaties in Amersfoort

Meer informatie

‘Changing perspectives’

Aantal stemmen: 1795

Dans verandert jouw kijk op Parkinson

Meer informatie

Moderne slavernij, dichterbij dan je denkt

Aantal stemmen: 728

Nederland kent 21.000 slachtoffers van ernstige arbeidsuitbuiting; waarvan slechts 1% in beeld.

Meer informatie

‘Changing perspectives’

Aantal stemmen: 1795

Mensen met Parkinson worden meestal neergezet als ‘patiënt’; hulpbehoevend en ons medelijden waard. De focus ligt op wat zij niet meer kunnen. Stichting Dance for Health & Parkinson gaat uit van wat mensen met Parkinson nog wèl kunnen en zet daarvoor de kracht van dans in. Al honderden mensen met Parkinson ondervinden de positieve effect van hun danslessen; ze schudden voor even hun ‘Parkinson-harnas’ af en zijn vol zelfvertrouwen. Time to spread the word!
Wij gaan uit van dat positieve en kiezen daarmee voor een revolutionair andere benadering van een ziekte. We creëren awareness, niet alleen onder zorgprofessionals en patiënten, maar vooral ook onder het brede publiek. Hiervoor zetten we video, social media, free publicity en events in. En we doen dat samen met mensen met Parkinson
We brengen nog deze zomer dansers met Parkinson samen met professionele dansers van het Nationaal Ballet in een bijzondere choreografie. De impact en schoonheid van die ontmoeting vangen we in een video. We veranderen – letterlijk – het perspectief. Tegelijkertijd bevat de video een internationale oproep aan mensen met Parkinson om mee te dansen in deze choreografie. Hiervoor vertonen we deze video op zo veel mogelijk plekken, on- en offline. Alle betrokkenen zetten hier hun eigen (social) network in. Wereldwijd wordt er gedanst en overal wordt dit gezien. Deze dansen worden allemaal opgenomen op video, die tot één geheel gemonteerd worden. Dit levert een indrukwekkende Global Dance Performance op. Die première is tijdens de Nederlandse Dansdagen in oktober 2015.

Moderne slavernij, dichterbij dan je denkt

Aantal stemmen: 728

Stichting FairWork bestrijdt moderne slavernij in Nederland en streeft naar het voorkomen van nieuwe slachtoffers. In een tijd waarin alles over ieders leven gedeeld wordt via sociale platformen, speelt de FairWorkcampagne in op deze transparantie. De sociale statusupdates van Facebook profielen worden plots  niet zo vrolijk. Dit om meer mensen bewust te maken van moderne slavernij in Nederland.
Iedereen beheert een Facebookprofiel op basis van wat zij belangrijk vinden om te delen, veelal leuke momenten. Ons leven moet er voor de buitenwereld goed uitzien. Maar hoe zou jouw Facebookprofiel ogen als de realiteit minder rooskleurig is? Bijvoorbeeld als je slachtoffer zou zijn van moderne slavernij? Met een druk op de knop vertaalt de FairWorkcampagne jouw profiel. Hoogstwaarschijnlijk was je dan namelijk 24/7 aan het werk in slechte arbeidsomstandigheden, zou je nooit iets leuks kunnen doen en zit je ‘gevangen’ in de situatie. Facebookers kunnen hun profiel aanpassen, bekijken en het resultaat delen. Het profiel transformeert compleet: een smoezelige profielfoto, versoberde  statusupdates en milestones over bijvoorbeeld een net afgeronde werkweek van 142 uur.

Voorafgaand worden influencers benaderd om mee te werken en wordt een uitgebreide medialobby ingezet. Het aangepaste Facebookprofiel van Mark Rutte wordt verspreidt onder journalisten en influencers en geldt als beeld in een outdoorcampagne. Daarnaast wordt voorafgaand - en achteraf met resultaten - een persbericht gestuurd en worden er proactief human interest verhalen en interviews gepitcht.
Concreet dienen tenminste 21.000 Facebookgebruikers te interacteren met de campagne; het aantal slachtoffers van moderne slavernij dat jaarlijks in Nederland wordt geschat.

Koffiehuis Amsterdam

Aantal stemmen: 1555

Het Koffiehuis van Stichting Volksbond Amsterdam biedt ruim 1500 dak- en thuislozen een warme ‘thuishaven’, of ze nu wel of niet uit Amsterdam komen en wel of niet de juiste papieren hebben. We doen er alles aan om het koffiehuis open te houden en om te bouwen naar een sociale firma. We krijgen geen subsidie meer en de leden doen al het werk. We zijn 365 dagen per jaar open.

Er is een emotionele en financiële samenwerkingsconstructie bedacht waarmee de toekomst kan worden veiliggesteld. Amsterdamse huizenkopers kunnen gemakkelijk bijdragen. De dakloze en de huizenkoper, ze lijken 2 tegenpolen maar wat beiden verbindt is een verlangen naar een veilig dak boven je hoofd. Bij het ondertekenen van de koopakte kunnen huizenkopers 1/100.000-ste van het koopbedrag afstaan aan het koffiehuis. Symbolisch gezien komt dit overeen met 0,0000001% van de koopsom. Onder het motto “geef 1/100.000-ste van je huis voor een thuis” verleiden we huizenkopers een gift te doen. Voor de kopers betekent dit dat ze met een klein bedrag, enkele tot een tiental euro’s, een grote bijdrage leveren. De verkopende partij, de Makelaars Vereniging Amsterdam (MVA) en het Amsterdams Juridisch Genootschap Notariële Vereniging werken (financieel) mee, een gebaar dat aanstaande huizenbezitters stimuleert hun – in dit geval bijna letterlijke – steentje bij te dragen.

1/100.000-ste  is een duurzaam initiatief dat helpt om de tolerantie, samenwerking en inclusie van Amsterdammers voor Amsterdammers te activeren. Met hun hulp kan het koffiehuis blijven functioneren als een sociale gastvrije plek voor alle dak- en thuisloze mannen en vrouwen.

Matchpoint: Change Lab

Aantal stemmen: 1322

Dit najaar gaat Change Lab van start: dé plek waar jong talent van Amersfoortse bedrijven, samen met ervaren ondernemers, actieve burgers en professionals van maatschappelijke instellingen, hun tanden zetten in het oplossen  van complexe maatschappelijke vraagstukken  in de stad. Een innovatieve broedplaats waar, onder ervaren begeleiding, nieuwe sociale en duurzame ideeën ontstaan.

Change Lab is een mooi voorbeeld van hoe je in een stad alle aanwezige energie, kennis en ervaring kunt bundelen voor het creatief aanpakken van maatschappelijke uitdagingen. En hoe je jonge mensen al vroeg bewust kunt maken van het belang hiervan. Behalve dat de young professionals maatschappelijk relevante werk- en leerervaring opdoen, heeft dit tegelijkertijd invloed op hun persoonlijke ontwikkeling en breiden zij hun en horizon en professionele netwerk uit. Goed voor hen zelf, goed voor het bedrijf, goed voor de stad!

Urban Solutions gaat Matchpoint Betrokken Ondernemen helpen om bedrijven in de regio te overtuigen van de voordelen die het hen oplevert als zij hun medewerkers laten participeren in Change Lab. Bedrijven moeten Change Lab gaan zien als dé leergang die daadwerkelijk bijdraagt aan de ontwikkeling van talentvolle medewerkers, terwijl zij tegelijkertijd als bedrijf bijdragen aan een maatschappelijk betrokken klimaat .  Change Lab staat voor verandering in de stad, bij de bedrijven én bij de deelnemers. Die verandering gaan we in beeld brengen en voelbaar maken.

De boodschap luidt: Voel de maatschappelijke verandering! In de stad, in je bedrijf, in jezelf.

Help Matchpoint en Urban Solutions deze droom realiseren. Stem op Change Lab!