VPRA Certificaat

Voor de VPRA is kwaliteit topprioriteit. Daarom zijn we jaren geleden al gestart met acties op het vlak van de kwaliteitsverbetering. Hoewel ad-hoc acties bijzonder nuttig zijn, was er toch behoefte aan een structurele benadering.

Gebaseerd op input en onderzoeken van buitenlandse zusterverenigingen en op input van de leden is een VPRA certificering tot stand gekomen. Bureaus die VPRA Certified zijn voldoen aan  de normen voor een goede operationele bedrijfsvoering, een hoog professionaliteitsniveau van medewerkers en goede kwaliteit van de dienstverlening.

Het VPRA certificaat is ontwikkeld voor alle typen PR- en communicatieadviesbureaus die VPRA-lid zijn of willen worden. Het is gebaseerd op de normen van de internationale vereniging PRCA. Het keurmerk is verplicht voor VPRA-leden, het certificaat dient binnen één jaar na aanvang van het lidmaatschap behaald te worden. Van kleinere bureaus en zelfstandige adviseurs wordt echter niet verwacht dat zij in dezelfde mate systemen beschikbaar hebben als middelgrote en grote bureaus. Enerzijds omdat zij gezien hun omvang die systemen niet hoeven te hebben, anderzijds omdat de wet (bijvoorbeeld voor het deponeren van jaarcijfers) dat niet van hen verlangt. Om die reden houdt de VPRA bij de certificering rekening met twee categorieën:

  • Categorie 1: voor bureaus vanaf 3fte (Full time equivalent)
  • Categorie 2: voor bureaus tot 3fte (dus ook éénmansbureaus) 

De normen van het keurmerk zijn overzichtelijk opgesteld en bevatten een scoresysteem waarmee je op eenvoudige wijze een zelftest kunt uitvoeren. Met de zelftest ga je na in hoeverre je bureau scoort op de diverse onderdelen. In de praktijk is het bijzonder zinvol om ook de medewerkers van het bureau te vragen de vragenlijst in te vullen. Enerzijds ontstaat er zo een algemeen beeld van de gemiddelde score van het bedrijf, anderzijds worden medewerkers hierdoor sterk bij het certificeringsproces betrokken.

JKF VPRA ALV feb'15044LR

Nieuws

  • 22-09-2017

    Q voor Bridge B2B en Sterk Werk

    VPRA-leden Bridge B2B en Sterk Werk hebben het Q-certificaat binnen, het kwaliteitskeurmerk van de VPRA. 

    Lees meer
  • 15-09-2017

    Progress Communications, LVB Networks en Bijl PR winnen Zilveren Pauw tijdens Dutch PR Awards 2017

    In Theater Amsterdam zijn gisteravond de Dutch PR Awards 2017 uitgereikt in drie categorieën. In de categorie Business to Consumer won Progress Communications met hun case voor Microsoft, terwijl LVB Networks ervandoor ging met de Zilveren Pauw in de Business to Business-categorie voor hun werk voor advocatenkantoor Kneppelhout & Korthals. Tot slot ontving Bijl PR de Non-Profit award voor hun levensreddende campagne voor de Hartstichting: 6-minutenzone.

    Lees meer
  • 31-08-2017

    Nominaties Dutch PR Awards 2017 bekend

    De jury van de Dutch PR Awards 2017 heeft negen cases genomineerd die kans maken op een award! Uit in totaal 22 inzendingen zijn de nominaties geselecteerd. 

    Lees meer
  • 15-08-2017

    Nieuws van de Dutch PR Awards 2017

    De Dutch PR Awards, die dit jaar vier categorieën bestrijken, worden op donderdag 14 september in Theater Amsterdam voor de 5e keer uitgereikt aan de bureaus met de beste PR-cases van 2016-2017. De inschrijving is inmiddels gesloten en we kunnen melden dat er meer dan genoeg animo is om kans te maken op een felbegeerde Dutch PR Award 2017! 

    Lees meer
  • 27-07-2017

    Nieuw VPRA-lid: Marcommit

    We zijn zeer verheugd weer een nieuw lid te mogen verwelkomen bij de VPRA. Van harte welkom, Marcommit! Dit bureau uit Baarn is sterk in PR, social media, online marketing, content marketing en creatie, inbound marketing en workshops. Het bureau telt 20 medewerkers en legt de nadruk op de sectoren ICT, HR en technologie.

    Lees meer