VPRA Certificaat

Voor de VPRA is kwaliteit topprioriteit. Daarom zijn we jaren geleden al gestart met acties op het vlak van de kwaliteitsverbetering. Hoewel ad-hoc acties bijzonder nuttig zijn, was er toch behoefte aan een structurele benadering.

Gebaseerd op input en onderzoeken van buitenlandse zusterverenigingen en op input van de leden is een VPRA certificering tot stand gekomen. Bureaus die VPRA Certified zijn voldoen aan  de normen voor een goede operationele bedrijfsvoering, een hoog professionaliteitsniveau van medewerkers en goede kwaliteit van de dienstverlening.

Het VPRA certificaat is ontwikkeld voor alle typen PR- en communicatieadviesbureaus die VPRA-lid zijn of willen worden. Het is gebaseerd op de normen van de internationale vereniging PRCA. Het keurmerk is verplicht voor VPRA-leden, het certificaat dient binnen één jaar na aanvang van het lidmaatschap behaald te worden. Van kleinere bureaus en zelfstandige adviseurs wordt echter niet verwacht dat zij in dezelfde mate systemen beschikbaar hebben als middelgrote en grote bureaus. Enerzijds omdat zij gezien hun omvang die systemen niet hoeven te hebben, anderzijds omdat de wet (bijvoorbeeld voor het deponeren van jaarcijfers) dat niet van hen verlangt. Om die reden houdt de VPRA bij de certificering rekening met twee categorieën:

  • Categorie 1: voor bureaus vanaf 3fte (Full time equivalent)
  • Categorie 2: voor bureaus tot 3fte (dus ook éénmansbureaus) 

De normen van het keurmerk zijn overzichtelijk opgesteld en bevatten een scoresysteem waarmee je op eenvoudige wijze een zelftest kunt uitvoeren. Met de zelftest ga je na in hoeverre je bureau scoort op de diverse onderdelen. In de praktijk is het bijzonder zinvol om ook de medewerkers van het bureau te vragen de vragenlijst in te vullen. Enerzijds ontstaat er zo een algemeen beeld van de gemiddelde score van het bedrijf, anderzijds worden medewerkers hierdoor sterk bij het certificeringsproces betrokken.

JKF VPRA ALV feb'15044LR

Nieuws

  • 13-02-2017

    Maatschap voor Communicatie behaalt Q

    Maatschap voor Communicatie behaalt het VPRA-keurmerk, de 'Q'. Bureaus die VPRA Certified zijn, voldoen aan de normen voor een goede operationele bedrijfsvoering, een hoog professionaliteitsniveau van medewerkers en goede kwaliteit van de dienstverlening. Van harte gefeliciteerd, Maatschap voor Communicatie, namens de VPRA! 

    Lees meer
  • 11-01-2017

    In Memoriam Henk van der Hilst (1923-2017

    In Memoriam Henk van der Hilst (1923-2017) Hij werd maar liefst 93 jaar. Wat ons rest is het koesteren van mooie herinneringen aan deze charismatische man, staat er op zijn rouwkaart. En toch zal met name de jongere generatie vakgenoten hem niet kennen. Datzelfde geldt ook voor bijv. wijlen Wim Ruth (mede-oprichter van de NPRC, een van de twee oprichtingspartijen van de VPRA) en Jan Mastenbroek. Gedrieën hebben deze mannen duizenden jonge mensen opgeleid in het PR-vak. 

    Lees meer
  • 20-12-2016

    Van het VPRA-bestuur

    Het is alweer de tijd van het jaar dat reflecties opborrelen. Terugkijken en vooral vooruitblikken. Veel ging er goed. Soms lukte het ronduit niet. Er zijn ambities en volop kansen voor de toekomst. Het bestuur van de VPRA en de redactie van VPRA Journaal wensen leden en lezers hele fijne feestdagen. Speciaal voor alle actieve VPRA-leden: hartelijk dank voor je inzet en de stimulerende samenwerking!

    Lees meer
  • 12-12-2016

    Edelman en Communicatieadviesbureau Anja de Zeeuw behalen de Q

    Ook VPRA-leden Edelman en Communicatieadviesbureau Anja de Zeeuw hebben 'de Q' behaald. Met de succesvolle afronding van het VPRA-certificeringstraject van deze twee mooie bureaus is meer dan de helft van de leden in het bezit van ons kwaliteitskeurmerk. 

    Lees meer
  • 06-12-2016

    Jonge generatie enthousiast en vernieuwend

    VPRA Young Gen: Snapchat & Verder met Dimitry ‘Dim’ Vleugel Het is donderdagmiddag, de lucht is grijs en hier en daar druppelt een enthousiaste ‘Young Professional’ het hagelnieuwe pand van Huawei binnen. Ze zijn eigenlijk nog niet verhuisd, wij zijn een van de eersten die de nieuwe thuishaven bezoeken. We krijgen les. Snapchat-les van Dimitry ‘Dim’ Vleugel, Marketing Manager van Honor Nederland & PR-manager van Huawei Consumer Business Group.

    Lees meer